Dieta ziemniaczana – wprowadzenie, zasady, jadłospis, ważne info

4 Lip

Założę się, że i Ty również słyszałaś chociaż raz, że ziemniaki są tuczące. Otóż jest to mit! Nie tylko pozytywnie wpływają na zdrowie, ale pomagają w odchudzaniu. Taka dieta ziemniaczana to wbrew pozorom skuteczny sposób do walki z kilogramami. Sprawdźmy więc wartość ziemniaków. 100g gotowanych ziemniaków (bez skórki) dostarcza do organizmu około 80-90kcal, prawie 2g białka, około 20g lekkostrawnych węglowodanów, 0,1g tłuszczu(!), prawie 2g błonnika i naprawdę sporo wody. Czy wygląda na to, że ziemniaki są tuczące? NIE. Tucząca bywa żywność, którą spożywamy wraz ziemniakami, czyli mięso, sosy itp. Nie wiem czy zauważyliście, ale takie stwierdzenie o tuczeniu przez ziemniaki jest utwierdzone przez starsze pokolenia. Ja niejednokrotnie słyszałam „musisz jeść więcej ziemniaków”. Jak widać jest to straszny mit. Zapraszam więc do zapoznania się z tą dietą, ponieważ jest naprawdę skuteczna, a także należy do tych tańszych.

Zdrowotne właściwości ziemniaków

dieta ziemniaczana

Ziemniaki są bogate w skrobię, co za tym idzie są zalecane osobom, które cierpią na choroby układu pokarmowego. Błonnik pomaga w obniżeniu cholesterolu we krwi, co z kolei zmniejsza ryzyko pojawienia się miażdżycy. Błonnik także sprzyja procesom trawienia, co działa pozytywnie podczas biegunek i zaparć. Ziemniaki są także bogate w potas, a ten działa świetnie podczas profilaktyki nadciśnienia tętniczego. Dodam, że ziemniaki zawierają dużo więcej potasu niż pomidory, które i tak uznawane są za jego bogate źródło. Nie wiem, czy wiesz, ale ziemniaki są również źródłem witaminy C. Udowodniono, że kilka ziemniaków dziennie przyczynia się do wspomagania układu odpornościowego. Ziemniaki mogą także działać korzystnie na układ nerwowy ze względu na obecność magnezu.

Dieta ziemniaczana – zasady, które trzeba pamiętać

Dieta ziemniaczana trwa dwa tygodnie. Nie więcej. Można ją powtarzać co 3-4 tygodnie. Dziennie należy przyjąć do 1200 kcal. Należy spożywać dwa razy posiłek przyrządzony na bazie ziemniaków. Warto je przygotować jak najbardziej dietetycznie, czyli gotować na parze w mundurkach lub piec w folii. To pozwala na zachowanie jak największej ilości witamin i minerałów. Warto pamiętać o tym, by obierać ziemniaki jak najbardziej cienko i nie trzymać zbyt długo w wodzie. Kolejną ważną zasadą jest dzienna ilość spożywanych płynów. 2l dziennie to minimum. Najlepiej pić wodę mineralną, zieloną herbatę i świeżo wyciskane soki. Co ciekawe, dieta ziemniaczana pozwala na podjadanie między posiłkami, ale tylko produkty niskokaloryczne – to musisz pamiętać, inaczej nie schudniesz!

dieta ziemniaczana ćwiczeniaNie da się ukryć, że podczas diety aktywność fizyczna stanowi ważną rolę. Warto stosować połączenie dieta + ćwiczenia. Może to być nawet 3 razy w tygodniu po 20-30 minut. Nikt nie wymaga ciężkich treningów siłowych pod okiem trenera. Dieta przygotowuje organizm do odchudzania oraz pozwala schudnąć, w tym czasie dostarczamy do organizmu mniej kalorii, dzięki czemu nic się nie odkłada w postaci tłuszczu. Organizm potrzebuje więcej energii, dlatego wykorzystuje do tego tłuszcz i jakoś się kręci. Ćwiczenia podczas diety odgrywają ważną rolę. Podczas skurczów mięśni wytwarzana jest energia, która wpływa na szybsze spalanie tłuszczu. Ćwiczenia pozwalają także na lepsze ujędrnienie ciała, co pozwala chociażby na usunięcie oponki.

Suplementy diety

Suplementy diety to dobry sposób by wspomóc proces odchudzania. Mówi się, że najlepsza jest dieta MŻ (mniej żreć) i ćwiczenia. To prawda, ale nie każdy może robić to z łatwością. Ogromnym problemem podczas odchudzania jest apetyt i metabolizm. Jeżeli masz tego typu problemy to suplement diety może być pomocny. Te dobre cechują się tym, że tworzą uczucie sytości, przyspieszają metabolizm oraz spalanie tkanki tłuszczowej. Wszystko w sposób naturalny. I tu apeluję, by wybierać wyłącznie te o naturalnym składzie. Nie musisz daleko szukać, ponieważ na tym blogu istnieje kategoria Suplementy gdzie dowiesz się co i jak. Ewentualnie jeszcze istnieje specjalna podstrona prezentująca najlepsze tabletki na odchudzanie. Osobiście stosowałam African Mango, co z resztą opisuję w mojej historii odchudzania. Udało mi się schudnąć 13,5 kg dzięki bieganiu i dodatkowemu stosowaniu mango.

Jakie są efekty stosowania?

Dieta ziemniaczana wpłynie na szereg zdrowotnych właściwości, jak na przykład wyreguluje procesy trawienny czy oczyści organizm z toksyn niczym dieta odtruwająca. Sama dieta pozwala schudnąć do czterech kilogramów w dwa tygodnie. W połączeniu z ćwiczenia i ewentualną suplementacją może przynieść jeszcze lepsze efekty.

Czy dieta ziemniaczana jest dla każdego?

Dieta ziemniaczana na pewno nie jest wskazana dla osób cierpiących na choroby przewlekłe, przede wszystkim dla diabetyków ze względu na to, że ziemniaki są bogatym źródłem skrobi, co wpływa na wzrost cukru we krwi. Na pewno nie zaleca się odchudzania osobom w ciąży i karmiącym piersią.

Dieta ziemniaczana – jadłospis

Dieta ziemniaczana trwa dwa tygodnie. Być może przygotowanie własnego jadłospisu może być dla Ciebie trudne, dlatego wykorzystaj plan z tabeli poniżej. Po tygodniu mniej więcej będziesz już wiedzieć na czym to polega i drugi tydzień spróbujesz jeść według uznania. Wystarczy sprawdzić w internecie przepisy z ziemniakami w roli głównej i trzymać się limitu kalorii.

1

Śniadanie

Chudy twaróg z jogurtem naturalnym oraz kilkoma łyżkami musli.

Obiad

Sałatka z pomidora, kapusty pekińskiej i ogórka. Do tego kalafior i puree ziemniaczane.

Kolacja

2 pieczone ziemniaki, wędzony dorsz, ogórek i sałata lodowa.

2

Śniadanie

Płatki owsiane, jabłko i szklanka maślanki.

Obiad

Pizza ziemniaczana.

Kolacja

Pieczone puree a do tego jogurt naturalny.

3

Śniadanie

szklanka soku owocowego, sałatka z cebuli i pomidora.

Obiad

Sok z marchwi i placki ziemniaczane.

Kolacja

Sałatka z ogórka i pomidora, dwa pieczone ziemniaki.

4

Śniadanie

Kawa (czarna) i jogurt naturalny.

Obiad

Ćwierć ananasa i zapiekanka ziemniaczana.

Kolacja

Dwa gotowane ziemniaki, surówka z jabłka i marchwi.

5

Śniadanie

Dwa wafle ryżowe z nisko słodzonym dżemem, a do tego szklanka mleka 0%.

Obiad

Pięć pieczonych ziemniaków.

Kolacja

Szklanka soku pomidorowego, ziemniaczana sałatka z przyprawami.

6

Śniadanie

Szklanka herbaty zielonej, a do tego cztery łyżki musli z jogurtem naturalnym.

Obiad

Pizza ziemniaczana.

Kolacja

Ziemniaczana sałatka z ogórkiem kiszonym, marchewką i cebulą.

7

Śniadanie

Sok warzywny, chudy twarożek z dodatkiem ziół, dwie kromki pieczywa pełnoziarnistego.

Obiad

Kotlety ziemniaczane, surówka z cytryny, selera i jabłka.

Kolacja

Surówka z cebuli czerwonej i pomidora, a do tego babka ziemniaczana.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *