Dieta Wegetariańska – wprowadzenie, zasady i jadłospis na 7 dni

19 Cze

Dieta wegetariańska jest dość specyficzna. Nie jest to detoks jak wydaje się wielu osobom ze względu na brak mięsa w diecie. Wiele osób uważa, że człowiek należy do mięsożerców, dlatego niemożliwe jest by zaprzestał jego spożywania. To nieprawda. Możemy bez problemu dostarczać do organizmu składniki odżywcze, które znajdują się w mięsie. Dieta wegetariańska – jak się za to zabrać? Zapraszam do artykułu.

Postaw na jakość…

dieta wegetariańska jadłospisNajważniejszą czynnością podczas stosowania diety wegetariańskiej jest spożywanie produktów najwyższej jakości. Takie zachowanie ma na celu wypełniać pustkę, która spowodowana jest przez brak mięsa w codziennym jadłospisie. Mięso zastępujemy produktami bogatymi w żelazo, białko i witaminy z grupy B12. Można także kłaść nacisk na produkty bogate w wapń, cynk czy kwas foliowy. Nabiał jest tutaj głównym źródłem białka. Następnie bardzo dużą rolę odgrywają rośliny strączkowe, ponieważ są bogate w cynk. A co do witamin z grupy B12, to jest ich sporo w nabiale i jajkach. Kwas foliowy to element charakterystyczny dla owoców, fasoli, zielonych warzyw czy orzeszków ziemnych. Na koniec ważny element diety, czyli żelazo. Jest go mnóstwo w warzywach, a najwięcej w brukselkach, sałacie, brokułach czy fasoli.

Jak wspomóc dietę?

Jeśli pozbywamy się mięsa z diety, to ważne jest by dostarczać do organizmu składniki odżywcze, które zawarte są w mięsie. Najlepsze efekty można osiągnąć przy ograniczeniu cukru i soli. Warto także unikać produktów mocno przetwarzanych. Dużą rolę odgrywa błonnik – makaron, chleb, kasza czy ziemniaki zawierają jego duże ilości. Można też wybrać błonnik witalny do picia. Przy tej diecie zaleca się także dostarczać do organizmu wapń. Produkty mleczne, orzechy, warzywa czy pestki słonecznika są bogate w ten składnik odżywczy.

Mięso (w tym ryby) można dobrze zastąpić innymi produktami, które wcale nie odstają od niego pod względem odżywczym. Jeżeli będziesz ściśle trzymać się diety, to z pewnością schudniesz. Osoby, które stosowały tę dietę podają, że chudnie się około 2 kg tygodniowo. Później organizm stabilizuje się.

Plusy i minusy diety wegetariańskiej

Niestety, ale jak wszystko na tym świecie dieta wegetariańska ma także minusy. Jednak do plusów można zaliczyć zmniejszenie ryzyka wystąpienia miażdżycy, zaparć, próchnicy zębów, chorób serca, nadciśnienia oraz otyłości.

A teraz pora na minusy. Można do nich zaliczyć większe ryzyko wystąpienia zaburzenia miesiączkowania, niedokrwistość, osteoporozę, zaburzenia neurologiczne, biegunki, niedorozwoje psychiczne i fizyczne, krzywicę oraz niedożywienie.

Dieta wegetariańska dla wegetarianów?

W tym wypadku możemy mówić praktycznie o samych plusach. Jako, że takie osoby świadomie wyłączyły ze swojej diety mięso, w tym ryby i owoce morza mogą być narażone na minusy opisane powyżej. Takie osoby po dłuższym czasie stosowania tej diety stają się bardziej energiczne i zdrowsze. Dla lepszego efektu zaleca się, by ograniczyć wszelkiego rodzaju używki.

Dieta wegetariańska – jadłospis na tydzień

1

Śniadanie

Zapiekane grzanki z gruszką oraz szklanka herbaty z cytryną (najlepiej bez cukru!).

Drugie śniadanie

Pół banana, Około 150g wiśni, a do tego szklanka wody mineralnej.

Obiad

Zupa z brokułów, a do tego szklanka soku.

Podwieczorek

Trochę surowych warzyw (dwa pomidory, pięć rzodkiewek, dziesięć liści sałaty, pół ogórka i szczypiorek), a do tego szklanka soku.

Kolacja

Herbata bez cukru oraz grahamka ze szpinakiem.

2

Śniadanie

½ grejprfruta, kromka chleba żytniego, herbata bez cukru, a do tego jajko na miękko. ☺

Drugie śniadanie

Pomidor i dwa ogórki posypane cebulką pokrojoną w kostkę oraz polane łyżką oliwy z oliwek. Do tego kromka chleba razowego.

Obiad

Około 100g gotowanych kotletów sojowych i surówka z sałaty lodowej z dodatkiem nasion słonecznika.

Podwieczorek

Jedna marchewka z dodatkiem orzechów.

Kolacja

Szklanka herbaty bez cukru i kiełki z sezamem.

3

Śniadanie

Pasta z soi i dodatkiem pietruszki, kromka chleba z ziarnami oraz szklanka… kawy!

Drugie śniadanie

Dwa kiwi, mandarynka i około 150ml jogurtu probiotycznego.

Obiad

Gulasz z fasoli szparagowej.

Podwieczorek

Pieczone jabłko i zielona herbata.

Kolacja

Zielona herbata i sałatka z selera.

4

Śniadanie

Twaróg z pieczonym jabłkiem na słodko oraz kromka chleba żytniego.

Drugie śniadanie

Szklanka soku warzywnego.

Obiad

Pieczeń z pieczarek, surówki z 100g kapusty pekińskiej, a do tego szklanka wody z cytryną.

Podwieczorek

Mus owocowy.

Kolacja

Trzy łyżki ryżu parabolicznego ze szklanką mleka sojowego.

5

Śniadanie

Twaróg z rzodkiewką i szczypiorem, i kromka chleba razowego.

Drugie śniadanie

Mus malinowy lub truskawkowy.

Obiad

Koktajl z awokado.

Podwieczorek

Jogurt naturalny z zieloną sałatą (wymieszać). Można posypać szczypiorkiem.

Kolacja

Sałatka owocowa i szlanka herbaty bez cukru.

6

Śniadanie

Trzy łyżki musli z ½ szklanki mleka sojowego i startym jabłkiem.

Drugie śniadanie

Dwie pomarańcze i szklanka wody.

Obiad

Makaron sojowy wraz z warzywami.

Podwieczorek

Szklanka wody i budyń sojowy.

Kolacja

100g sera tofu, surówki z ogórka i pomidora, dwie kromki chleba chrupkiego, a do tego szklanka herbaty.

7

Śniadanie

Sałatka z jajek przepiórczych, a do tego kawa (bez cukru!).

Drugie śniadanie

Szklanka mleka sojowego i jedna mandarynka.

Obiad

Zapiekanka pomidorowa z dodatkiem sera feta.

Podwieczorek

Szklanka wody mineralnej oraz „koktajl piękności”.

Kolacja

Jedna kromka pumpernikla z dodatkiem łyżki sera ziarnistego twarogowego, kiełkami rzodkiewki oraz 2 plastrami pomidora.

Jak schudnąć więcej?

dieta wegetariańska efektyOdchudzanie to  nie tylko dobra dieta. Jeśli już się jej trzymasz to warto zacząć ćwiczyć. Ćwiczenia na płaski brzuch lub pośladki potrafią znacznie wspomóc odchudzanie. Wystarczy po niecałe pół godzinny dziennie trzy razy w tygodniu. Zamiast obejrzeć ulubiony serial, poćwicz lub ewentualnie ćwicz i oglądaj w tym samym momencie! Jeżeli uważasz, że takie ćwiczenia nie są dla Ciebie, może zdecyduj się na spacery każdego dnia lub bieganie. Dla osób, które preferują bieganie pomocny może okazać się plan treningowy C25K.

Można jeszcze sięgnąć po tabletki na odchudzanie. Dobre suplementy, które opisuję na tym blogu charakteryzuje skuteczność. Przyspieszają one metabolizm, tworzą uczucie sytości oraz dodają energii. Jako iż zawierają wyłącznie naturalne składniki, dostarczają do organizmu pełno witamin, minerałów itp. Także nie tylko stracisz na wadze, ale także poprawisz układ wydalniczy, samopoczucie i wiele więcej.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *