Dieta Atkinsa – wprowadzenie, zasady, jadłospis

12 Wrz

Dieta Atkinsa powstała na początku lat 70’ ubiegłego wieku dzięki nowojorskiemu kardiologowi, którego nazwisko to Atkins. Już dawno podbiła Hollywood, ale nie tylko, ponieważ jest powszechnie stosowana na całym świecie i z dnia na dzień zyskuje nowych zwolenników. Według autora diety główną przyczyną nadwagi są węglowodany więc podstawą codziennej diety muszą być tłuszcze i białko. Warto dodać, że dieta atkinsa jest dość restrykcyjna i długie jej stosowanie może niekorzystnie odbić się na zdrowiu.

Zasady diety

zasady diety atkinsaJest to dość wyróżniająca się dieta, ponieważ mimo że walczymy z nadwagą, to możemy bez przeszkód jeść takie rzeczy jak kiełbasę, wędliny, a nawet steki! Jest to główny powód dlaczego tak wiele osób, w tym gwiazdy Hollywood, wybrało tę dietę. Głównym założeniem Atkinsa jest ograniczenie węglowodanów, ponieważ to zmienia przemianę materii, a nawet zmniejsza głód. Jednak nie możemy jeść wszystkiego. Dieta posiada zakazane produkty, których musimy się wystrzegać. Jeśli będziemy trzymać się ściśle zasad, to możemy schudnąć do pięciu kilogramów w miesiąc.

Trzy etapy

Pierwszy etap diety nakazuje zmniejszyć węglowodany do 20g dziennie. Co to oznacza? Musimy unikać takich produktów jak pieczywo, produkty zbożowe, warzywa ze skrobią, owoce, mleko. W tym etapie powinniśmy jeść przede wszystkim takie produkty jak szpinak, sałata, szparagi, por, pietruszka, serer, kapusta, cebula, dynia, kalarepa, fasola szparagowa, pomidory, rzepa, botwinka, groszek cukrowy, ogórek i cukinia. Trwa dwa tygodnie.

Drugi etap, nazywany też dietą właściwą, pozwala na zwiększenie dziennej dawki węglowodanów do maksymalnie 50 g, dzięki czemu nasz codzienny jadłospis staje się bardziej urozmaicony. Możemy jeść bez przeszkód owoce o niskim indeksie glikemicznym oraz niskiej zawartości węglowodanów. Warzywa również są wskazane. Trwa dwa tygodnie.

Ostatni etap trwa całe życie po zakończeniu odchudzania (ale niekoniecznie). Podstawą cały czas powinny być białka i tłuszcze. Możemy zwiększyć ilość cukrów, ale nie powinniśmy ich łączyć z jajami i tłuszczami zwierzęcymi. W jadłospisie nie ma niespodzianek – jemy 5 posiłków dziennie.

Podczas pierwszego etapu dozwolona jest słaba, gorzka herbata. Musimy zrezygnować z papierosów i kofeiny. Podstawą w odchudzaniu jest woda – musimy wypijać minimum 2l dziennie. Koniecznie unikajmy smażenia – najkorzystniejsze jest pieczenie i gotowanie na parze.

Dieta Atkinsa jest pełna wad?

Dieta przeznaczona jest dla osób w pełni zdrowych. Jeżeli chorujesz na cukrzycę, nadciśnienie, miażdżycę lub masz wysoki cholesterol to ta dieta na pewno nie jest dla Ciebie. Niestety, jest ona uboga w witaminy więc powinniśmy przyjmować suplementy, które będą uzupełniać dzienne zapotrzebowanie. Dieta atkinsa nie powinna być stosowana przez długi czas, ponieważ może to nieprzyjemnie odbić się na zdrowiu. Pierwsze mogą pojawiać się niedobory magnezu i sodu, skaza moczanowa, próchnica, zakwaszenie organizmu, miażdżyca, a nawet i udar mózgu. Odsetek ludzi stosujących dietę Atkinsa narzekało przez kilka pierwszych dni na zmęczenie, bóle głowy i dokuczliwe zaparcia. Jeżeli takie objawy nie znikną po paru dniach, należy przerwać dietę i udać się do lekarza.

dieta atkinsa fitDieta atkinsa ogranicza do minimum pewne składniki i nie jest to dobre dla organizmu. Trzeba podejść mądrze do odchudzania z tą dietą. Wyżej podałam, że trzeci etap trwa całe życie, ale wielu naukowców uważa, że ze względu zdrowotnych powinniśmy skończyć go po dwunastu miesiącach.

Przykładowy jadłospis do każdego etapu diety

I

Śniadanie – omlet z dodatkiem pomidora

Drugie Śniadanie – sałatka z indykiem i szynką, zieloną sałatą oraz majonezem

Obiad – dorsz pieczony z brukselką, pietruszką. Na deser możemy zjeść trochę bitej śmietany bez dodatku cukru

Podwieczorek – drobiowe kabanosy

Kolacja – Klopsiki w sobie pomidorowym oraz szpinak

II

Śniadanie – jajecznica z kiełbaską, a do tego herbata ziołowa bez cukru

Drugie śniadanie – rosół

Obiad – Pieczony kurczak, mała porcja surówki, a do tego zwykła woda mineralna

Podwieczorek – drobiowe kabanosy

Kolacja – stek, pasztet z kurzych wątróbek, sałatka z sosem winegret, a do tego bita śmietana bez cukru

III

Śniadanie – kilka włoskich kiełbasek, a do tego szklanka zielonej herbaty bez cukru

Drugie śniadanie – Sałatka z tuńczyka oraz sałata z dodatkiem małych kostek boczku

Obiad – hamburger z opcjonalnym dodatkiem boczku, kalafiora i brokuły. Na deser jakiś świeży owoc

Podwieczorek – Wysokobiałkowy baton

Kolacja – Wędzona makrela, a do tego sałatka z sałaty lodowej, zielonego ogórka oraz rzodkiewki.

Aktywność fizyczna jest wskazana!

Sama dieta może przynieść niewielkie efekty, ale wtedy dość pewny może być efekt jo-jo, bo w końcu wracamy do dawnych nawyków żywieniowych. Jakkolwiek byśmy się nie odchudzali, to aktywność fizyczna zawsze jest przydatna. Nawet taka w najprostszej postaci. Dzięki niej możemy poprawić metabolizm oraz przede wszystkim lepiej spalać tłuszcz. Jeżeli zależy Ci na takich czynnikach, to koniecznie zacznij robić ćwiczenia na płaski brzuch oraz na pośladki. Dzięki takim ćwiczeniom usuniesz lub ewentualnie zredukujesz oponkę na brzuchu oraz poprawisz wygląd pupy. Zrzucenie wagi to jedno, ale zachowanie jędrnego ciała to druga sprawa, a nic tak nie ujędrnia jak ćwiczenia do odchudzania.

Suplementy są wskazane przy diecie Atkinsa

Wyżej podałam, że dieta nie dostarcza zbyt wielu witamin i minerałów, dlatego stosowanie dobrego suplementu jest wskazane. Możemy bez przeszkód stosować popularne suplementy do rozpuszczania w wodzie, które dostaniemy w każdym sklepie lub specjalne suplementy przeznaczone specjalnie pod odchudzanie. W kategorii suplementy znajdziesz listę najlepszych takich produktów. Najlepiej wypada African Mango, ponieważ działa kompleksowo. Dostarcza do organizmu wiele witamin i minerałów, które są potrzebne podczas stosowania diety Atkinsa, a także przyspiesza metabolizm, wspomaga spalanie tkanki tłuszczowej oraz tworzy uczucie sytości, dzięki czemu nie mamy dużej chęci na podjadanie.

Sprawdź African Mango

One Reply to “Dieta Atkinsa – wprowadzenie, zasady, jadłospis”

  1. To już kolejna dieta, pamiętam, że kilka lat temu była popularna w kręgach, w których się obracam. Jak ktoś nie zwariuje i będzie rygorystycznie trzymał się zaleceń przez wiele miesięcy albo i dłużej to powinna mu pomóc. Jak napisano, tak dodam – mimo wszystko aktywność fizyczna ponad wszystko. To dzięki aktywności można wspaniale ogarnąć swoje ciało, doprowadzić je do porządku

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *