Dieta antyhistaminowa

31 Sie

Dieta antyhistaminowa została stworzona dla osób z nietolerancją histaminy oraz uczuleniem na ten składnik. Nadwrażliwość ta pojawia się w momencie kiedy jelitach brakuje enzymu DAO. Objawy nietolerancji histaminy można złagodzić dzięki odpowiedniej diecie. Jak pewnie się domyślasz, głównym założeniem diety jest usunięcie z jadłospisu produktów zawierających histaminę.

Histamina – co to jest?

histaminaJest to związek niezbędny do funkcjonowania organizmu, który jest naturalnie wytwarzany z aminokwasu histydyny. Jest to naturalny składnik, ale kojarzy się przede wszystkim z alergią i nic w tym dziwnego, ponieważ bierze udział w reakcjach odpornościowych, a do tego pośredniczy w sporej ilości procesów fizjologicznych. Związek ten odpowiada za:

  • Regulację rytmu czuwania oraz snu,
  • Regulację pracy serca, napięcia mięśni gładkich oraz ciśnienia tętniczego,
  • Proces krwiotwórczy i wydzielanie gruczołowe,
  • Rozwój płodu, gojenie się ran,
  • Wzmaganie koncentracji,
  • Przekazywanie impulsów nerwowych.

Składnik ten jest magazynowany w każdej tkance organizmu w postaci nieczynnej. Zostaje uwolniona do krwiobiegu dopiero wtedy, kiedy organizm atakują różne czynniki chorobotwórcze albo alergeny. Kiedy histamina spełni swoją funkcję i wszystko wraca do normy, zostaje zmetabolizowana oraz unieczynniona.

Nietolerancja histaminy – przyczyny…

Główną przyczyną nietolerancji jest zbyt duża ilość tego związku w aktywnej formie, czyli najczęściej w chwili gdy po spełnieniu swojej funkcji nie zostaje zmetabolizowany. Najczęściej przejawia się dopiero w średnim wieku u kobiet (u mężczyzn nie występuje w tak dużym stopniu). Za rozkład histaminy odpowiada diaminooksydaza (DAO). Kiedy jest go zbyt mało, na organizm działa histamina, mimo tego, że w ogóle jej działanie nie jest już potrzebne. Kolejną przyczyną nietolerancji może być częste spożywanie produktów z histaminą – występuje to dużo rzadziej.

…Objawy

  • Możemy do nich zaliczyć:
  • Migrenę, katar, bóle głowy,
  • Alergiczny nieżyt nosa,
  • Swędzeniu oczu i skóry,
  • Pokrzywkę,
  • Zaburzenia rytmu serca i nadciśnienie tętnicze,
  • Zapalenie błony śluzowej żołądka, nietrawność, biegunki,
  • Refluks.

Zdiagnozowanie nietolerancji histaminy nie należy do najłatwiejszych czynności przez niespecyficzne objawy. Najbardziej skuteczną metodą na diagnozę jest badanie aktywności DAO, ponieważ nietolerancja nie jest uczuleniem! Przez to nie pojawiają się przeciwciała przeciwko temu związkowi. Dlatego zdiagnozowanie nietolerancji nie jest tak łatwe.

Dieta antyhistaminowa

Dieta antyhistaminowa jest polecana szczególnie osobom, które cierpią na nietolerancje pokarmowe, w tym nietolerancję histaminy. Co więcej, wiele osób cierpiących na różne alergie również ją wykorzystuje w życiu codziennym. Jak widać, dieta ta jest całkiem uniwersalna! Warto dodać, że ma działanie przeciwzapalne.

Mnóstwo osób nie zdaje sobie sprawy z tego, że mogą mieć alergię na produkty zawierające dużą ilość histaminy. Kiedy ją ignorujemy na pewno odczujemy to na całym ciele w postaci nieprzyjemnych objawów. Dieta działa na zasadzie eliminacyjnej. Oznacza to, że nie uwzględnia produktów bogatych w histaminę oraz tych, które mogą wpływać na ich wydzielanie.

W trakcie trwania kuracji chodzi o to by spożywać odpowiednie produkty. Przyjrzyj się tabelkom, które uwzględniają najważniejsze produkty:

 

Zalecane Produkty
Twaróg, śmietana, mleko i ser ricotta, zboża z wyjątkiem pszenicy, potrawy i warzywa z wyjątkiem pomidorów, szpinaku, dyni, kiszonek, fasolki czerwonej, bakłażanu i soi, owoce i przetwory takie jak jabłka, grejpfruty, gruszki, figi, winogrona, kiwi, mango, rabarbar, arbuz; mięso, jajka, syropy kukurydziane, klonowe, cukier, słodziki oraz miód, oleje naturalne i masło, soda oczyszczona, proszek do pieczenia, żelatyna, awa w małej ilości, przyprawy (prócz zakazanych).
Te produkty zawierają dużą ilość histaminy
Sery wędzone i twarde, pomidory, w tym wytwory pomidorowe jak ketchup, kakao, czekolada, czerwone wino, szampany (wino musujące), koszonki, tuńczyk, kiełbasy zrobione z surowego mięsa, salami, przyprawy – ostra papryka, gałka muszkatałowa, curry, goździki, anyż i cynamon.
Te produkty stymulują wydzialanie sie histaminy w organizmie
Kiwi, truskawki, skorupiaki, banany, czekolada, cytrusy.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *