Czy joga może odchudzać?

14 Sty

Odchudzając się wybieramy często różne formy aktywności, by szybciej i efektywniej spalić tkankę tłuszczową. Często kierujemy się tym, co polecają nam znajomi lub co nas pociąga. Niektórzy z nas z chęcią wybraliby jogę, ale słyszą, że jest ona zbyt powolna, by praktykując ją schudnąć. Czy to prawda?

Przede wszystkim powinniśmy pozbyć się stereotypów na temat jogi. Praktyka wcale nie musi polegać na tym, by godzinami tkwić w dziwnej, powyginanej postawie. Są różne rodzaje jogi i różne szkoły uczą jednego lub kilku jej rodzajów. Jednym z nich jest joga dynamiczna, zwana inaczej Astangą (asztanga, Ashtanga yoga). Jeśli chcesz po praktyce wyjść w mokrym podkoszulku, możesz wybrać właśnie tą odmianę.

Joga wcale nie jest nudna

Asztanga polega na wykonywaniu ściśle określonych asan (pozycji jogi) w ściśle określonej kolejności. W większości asan pozostaje się przez długość pięciu oddechów a tylko przy końcowych, relaksujących asanach nieco dłużej. Ciało jest stale w ruchu lub w pozycjach na zmianę napinających i rozluźniających różne partie mięśni. Dodatkowo ciało jest rozciągane na wielu płaszczyznach. Pierwsze sesje trwają około godziny i wykonujemy na nich prostsze asany, nie wymagające silnie rozciągniętego ciała. Na kolejnych sesjach stopniowo obserwujemy, jak nasze ciało staje się bardziej sprężyste i elastyczne a zadyszka znika. Po jakimś czasie możemy już wykonywać bardziej skomplikowane, wymagające dobrej równowani i rozciągniętych, silnych mięśni asany.joga

Wykonując asany należy pamiętać, by nie próbować przekraczać barier własnego ciała. Nie jest ważne, czy sięgniemy głową do kolan. Ważne jest, że praktykujemy a nasze ciało staje się coraz bardziej elastyczne i wyciszone. Dlatego nie powinniśmy porównywać się do innych ani na siłę doginać w pozycjach tylko ćwiczyć w zgodzie ze sobą.

Medytacja

Kolejnym, dobrze znanym elementem jogi jest medytacja. Niektórym kojarzy się ona z rozmyślaniem na jakiś temat w trakcie siedzenia w lotosie. Tymczasem medytacja polega raczej na oczyszczeniu umysłu z myśli niż na tworzeniu kolejnych. Jeśli chcesz spróbować medytacji, wcale nie musisz też umieć siedzieć w lotosie. Ważne by wybrać miejsce i czas, gdy nikt Ci nie przeszkodzi.

Jak medytować?

Usiądź wygodnie, wyprostuj plecy (ale nie napinaj ich). Czubek głowy skieruj do sufitu (broda powinna być skierowana raczej w stronę mostka niż zadarta). Na początku pozwól myślom płynąć swoim torem ale staraj się nie tworzyć kolejnych. Po prostu je obserwuj – jak się pojawiają i znikają. Powoli powinno ich być coraz mniej. Zmierzasz do zupełnej pustki w umyśle. Oddychaj naturalnie i spokojnie. Na początku może Ci być trudno osiągnąć stan zupełnej pustki umysłu, jeśli jednak będziesz praktykować, będzie Ci to przychodzić coraz łatwiej.medytacja

Medytacja może Ci pomóc, jeśli masz zwyczaj podjadania w stresie. Jest również dobrym rozwiązaniem, jeśli żyjesz w biegu, masz stresującą pracę lub trudny życiowy moment. Dzięki regularnej medytacji będziesz spokojniejszy na co dzień i ten spokój połączony z regularną praktyką asan może się okazać kluczem do prawidłowej wagi ciała.

Uważaj na szkoły Jogi

Polskie szkoły jogi niestety często zapominają o jej istocie, pomijając medytację i oddech (pranayamę), które pozwalają się skupić i wyciszyć. Podczas praktyki używa się klocków, pasów, poduszek i innych pomocy i skupia się wyłącznie na rozciąganiu ciała, przez co wykonywane ćwiczenia stają się raczej zwykłą gimnastyką. Jeśli wybierzesz się na zajęcia po których zamiast wyciszony i szczęśliwy wyjdziesz sfrustrowany i z “naciągniętymi” mięśniami, to znak, że warto zmienić szkołę. Również, jeśli nauczyciel z lekkim sarkazmem komentuje niedostatecznie rozciągnięte mięśnie, to znaczy, że daleko mu do bycia prawdziwym nauczycielem. Joga nie polega bowiem na walce ze swoim ciałem ale na zrozumieniu i uszanowaniu go.

Podsumowanie

Możesz “skubnąć” jogi, praktykując kilka razy w tygodniu ale możesz też uczynić z niej styl życia. Aby praktyka była lżejsza i przyjemniejsza a ciało zdrowsze i elastyczniejsze, jogini wybierają lekkostrawną żywność. Sięgają po produkty świeże, nieprzetworzone. Warto zwrócić uwagę, że świeży owoc to nie tylko np. świeża truskawka zamiast dżemu truskawkowego ale też zamiast truskawki “wczorajszej”. Często jogini decydują się na wegetarianizm, co ma nie tylko znaczenie dla kondycji i elastyczności ciała ale również jest związane ze światopoglądem.

Czy joga może odchudzać?
Oceń ten post
Justyna Brodnicka

Justyna Brodnicka

Szczęśliwa, spełniona Pani dietetyk. Moja przygoda z odchudzaniem zaczęła się parę lat temu, kiedy to sama potrzebowałam zrzucić zbędne kilogramy. To zmotywowało mnie do pójścia na dietetykę, którą udało mi się ukończyć.
Justyna Brodnicka

Latest posts by Justyna Brodnicka (see all)

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *